Svar på era frågor!

Eftersom blogg.se inte har någon riktig metod för att kunna svara på läsares frågor så gör jag ett litet inlägg o svarar på frågor, så ni inte tror att jag totalignorerar er!

Milla, du frågade för något inlägg sen om varma och kalla nyanser! Alla människors hudton "kastar" antingen mot rosa eller gult. T.ex. så kastar en mörkhyad åt gult och JAG kastar åt rosa eftersom jag är så otroligt blek och har svårt för att få färg på sommaren. Är man rosa i hyn och använder en gultonad foundation finns det risk för att huden ser gröndassig ut, så om du ska köpa en foundation o är osäker på vilken hudton du är så kan du alltid fråga expediten där du köper ditt smink. MEN, kruxet är att långt ifrån alla makeupartister vet om det här med rosa och gula hudtoner. Har man gultonad hud och använder en rosatonad foundation så kommer huden se grå ut!

Vad gäller kalla och varma färger så är detta något man bör försöka undvika att blanda eftersom det ofta är kontrastfärger. Jag ska visa skillnad på kallt och varmt. Men det är långt ifrån alla gånger såhär lätt att se skillnad!
VARMA NYANSER är ofta jordiga färger såsom brun, beige, mossgrön, aprikos, guld - ja alla färger som är mer dova.

Här är en kall sminkning (men med varm rouge) vs. en varm!


KALLA NYANSER är ofta lite mer skrikiga färger såsom blått, rosa, lime, silver, turkos.
Sminkningen på mej är BÅDE varm och kall eftersom den innehåller guld och blått! Så ska man alltså inte mixa enligt färgläran, men det SKITER jag i ;).



Men det finns även färger som kan vara både varma och kalla såsom rött, brunt, lila. Det är långt ifrån alla gånger det är LÄTT att avgöra vad som är kallt och varmt, men Milla jag hoppas att du fattar lite nu vad jag menar :).

Varm vs. kall sminkning!


Kommentarer
Postat av: Anonym

tack! fattar grejen nu :)

Det låter som jag har samma hudton som du, den vill liksom bli rosa och jag kan liksom inte bli brun. OCH jag har världens jobbigaste feta hy. Har du nåt förslag på en bra foundation åt mig?

2009-04-22 @ 10:54:36
Postat av: Jeanette

Nja, alltså jag VILL inte bli rosa, jag bara råkar vara det. Fet hy kan man råda bot på genom att skaffa en foundationprimer, den jag har är också från EMITE make up och den funkar bra på de med fetare hy, själv har jag rätt torr hy så jag kan inte riktigt avgöra om den funkar. Men andra tycker det så...



Foundation är jävligt svårt, vad gillar du för slags foundation? Mineral? Flytande? På kaka? Creme? Jag är inget foundationproffs, men jag upplever verkligen att de på ex. kicks ofta inte funkar på mej just för att jag är så blek, och dessutom är personalen lite okunniga tycker jag eftersom jag gång på gång fått med mej gula foundations hem!

2009-04-22 @ 11:12:50
URL: http://wsamurai.blogg.se/
Postat av: milla

hehe jag vill inte heller vara rosa, är det bara. ;)



mnåh..jag vet inte vad jag gillar, har egentligen bara testat flytande och nån mousse här och där. Det är verkligen en djungel och som du säger så är iaf den kickspersonal jag träffat varit helt kocko. Träffade en igår som började kleta foundation i ansiktet som var typ brun och sen bara "oj..jamen den HÄR var ju alldeles för brun." nähä? haha den innan höll jag på att smälla till i ren reflex för hon skulle måla med mig i ansiktet med en använd borste :O!!!!!!!

Nu kom jag av mig lite..blev helt upprörd bara jag tänker på kicks..haha

Men äh jag hittar väl nån bra, det är så svårt bara och tråkigt när huden alltid känns skit och ögonen ser bra ut. :(

2009-04-22 @ 11:33:18
Postat av: Jeanette

Men gå till Make Up Store o be de hjälpa dej där då. Det är ju värt pengarna om du får en foundation du gillar!!! OCH de är säkert kunnigare där! PUSS!

2009-04-22 @ 11:56:38
URL: http://wsamurai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0