Makeupartist!

Maggie frågade mej för några dagar sedan om jag inte kunde skriva om och "recensera" sminkutbildningen jag gick under år 2009. Eftersom det snart är ett nytt år så tänkte jag att jag visst kan berätta om den del av 2009 som band mej totalt och som gjorde att jag utvecklade min kreativa ådra enormt.

Jag kommer att göra det som en liten serie att följa, för det är väldigt mycket att recensera, produkterna får vänta lite, och jag tror ingen dör av det eftersom märket EMITE Make Up som vi använde på kursen, inte finns att köpa i butiker utan man måste skicka efter från skolans hemsida, vilket är lite som att köpa grisen i säcken när man inte testat produkterna alls. Sååå, jag tänkte då berätta lite om kursplanen, kostnad, betyg osv.


Skolan jag gick på har en filial förlagd i Arvika där jag bor, så jag valde den skolan helt enkelt på grund av närheten. Jag har ju barn och kan inte veckopendla. Skolan heter Mariart School of Make Up and hair, de har alltså både sminkkurser och hårstylistkurser. Jag vet inget om hårstylingkursen, jag tog inte den, känner att jag kanske borde göra det i framtiden men inte just nu. Den gick dessutom inte att ta här i Arvika, så då blev det krångligt igen. Kursen jag gick är en s.k. kvällskurs förlagd mellan 17-21 på måndag och tisdagkvällar. Man kan även gå en intensivkurs, vilket jag inte skulle rekommendera med tanke på att man har ett nytt moment varje dag och det blir svårt att få all kunskap att fästa på så intensiv och kort tid. Intensivkursen pågår mellan 10-14 under måndag-fredag i 3 månaders tid. Man gör allt som allt 20 timmar baskunskap, 140 timmar makeuputförande, 40 timmar "övrigt". Jag ska visa er läroplanen, som även finns att se på Mariarts hemsida.

(Svårt att läsa? Tryck på dokumentet och klicka på ctrl och + för att zooma in, så kan du läsa texten (klicka ctrl och - för att zooma ut igen). Om du ändå inte ser så kan du se läroplanen här. Klicka på "Utbildningar" och "Makeupartist Yrkesutbildning" så scrollar du ner för att se läroplan).

Jag är nöjd med alla moment, men några klassisar har nämnt att de saknat att lära sej olika skuggtekniker vid ögonmake, men där måste jag bara lägga in att man kan göra VAD SOM HELST när det kommer till Makeup, och jag känner att det är upp till en själv att utforska och utveckla sin fantasi och verkligen ta vara på all inspiration man får och ÖVA när inspirationen kommer till en.

ALLA kan plugga och få cert som makeupartist, men jag tror det är väldigt få som klarar konkurrensen och trycket. Att sitta och göra samma ögonsminkning men med olika färger gör dej inte till en artist...det är min mening. Lek och utforska, våga överträda gränser, våga göra fel, våga vara galen, matcha sånt du aldrig tänkte att man kunde matcha osv. BE WILD AND CRAZY helt enkelt. Det går att tvätta bort, det är inte hela världen om det blir fult, så länge det är på övningsnivå! Håll koll på catwalken, där hämtar jag en hel del inpsiration. 

Priset för Makeupartistutbildningen ligger på saftiga 42 000 sek!
Priset för hårstylistutbildningen ligger på 29 000 sek
Finansieringplan finns om man inte kan punga ut så mycket pengar i en klumpsumma.
Jag har t.ex. betalat lite drygt 3000:- varje månad under ett års tid, ingen ränta på finansieringen heller så det är bra. Dessvärre verkar csn vara helt utomstående detta eftersom Mariart är en privatskola, så studielån får man inte ta under utbildningen.

Det som återstår för mej är nu att få iväg mitt cv till en RIKTIGT stor kanadensisk sminkkedja...börjar på [ÄÄÄÄÄÄÄÄM]! Jag har blivit tipsad att de söker folk på Gardemoen så nu jävlar, hoppas på att få komma och provsminka, och får jag jobb så hoppas jag Johan godkänner det och vill flytta med till Kongsvinger, en timma från flygplatsen, en timma från Sverigegränsen. Jag får mitt cv medskickat till Oslo imorgon så jag hoppas verkligen att inget blir fördröjt och att alla parter håller sitt avtal vad gäller cv:t. ANSVAAAAR, OKEJ!!! ;)

Bjuder på en skön bild på detta bara för att!

Foto/retouch: JessicA Bergman
Modell: Elina Kaukosalo
Smink/hår: Jag


Kommentarer
Postat av: Maggie

Härligt att få läsa en recension! Har du bilder från alla moment ni gjorde? Det skulle vara kul att se.

Bilden du lade in här är helt sjukt snygg! Håller tummarna att det ska gå bra med ansökan också, för du skulle göra dig bra hos dem tror jag! :)



Svar på CSS-frågan: Faktiskt inte! Jag har läst till mig det jag absolut behöver veta på w3schools. Jag skapade en blogg bara för att testa CSS-kod på, jag rekommenderar att du gör detsamma så kan du klanta till det hur mkt som helst utan att det gör något :P Blir du nöjd är det bara att kopiera CSS:en och klistra in på din riktiga blogg.

Men ja, läs på w3schools, de är bra!

2009-12-31 @ 04:02:19
URL: http://trappedathyper.blogg.se/superficial/
Postat av: Jeanette

Ja, jag skulle kunna göra ett blogginlägg med de flesta makeupmoment under utbildningen, dock ligger det rätt många under denna kategori redan, men jag vet att det är drygt och tidswaste:ande att leta igenom hela bloggen. Jag ska försöka samla upp alla bilder jag tagit och posta ett inlägg.



Det där fattar jag noll av, CSS? w3schools? Gissar att det handlar om frågan jag ställde angående webdesign ;P. Det känns lättare att få någon att göra sånt åt mej, för jag kommer inte orka sitta och pilla med sånt, jag har barn och har sällan tid för mej själv.

2009-12-31 @ 06:28:09
URL: http://wsamurai.blogg.se/
Postat av: Maggie

Yes, det handlar om bloggdesignen. Jag har tyvärr inte tid att hjälpa någon att göra designen, men det finns olika siter som gör de. Googla bloggdesign så hittar du både guider för hur man gör själv och andra som gör åt dig :)

2009-12-31 @ 07:42:44
URL: http://trappedathyper.blogg.se/superficial/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0